Interview Jan Beekman by Gilbert Putteman
Interview Jan Beekman by Gilbert Putteman
Hello, het is een tijdje geleden ...
Vandaag ben ik te gast bij Jan Beekman, in de Westhoek, meer bepaald in Beauvoorde.
En nog meer bepaald in het Zwaantje, een geklasseerde straat omwille van de uniciteit.
Omwille van het bijzondere dat we hier mogen ervaren. Jan Beekman is een kunstenaar met de dubbele nationaliteit. Hij is Belg en ook Amerikaan.
Hetgeen betekent dat hij zijn tijd verdeeld tussen Connecticut en Beauvoorde. Hij komt hier graag, in Vlaanderen en de Westhoek omwille van een uitzonderlijke licht en in de tentoonstelling die vandaag georganiseerd wordt naar aanleiding van de stichting, Beekman Foundation, probeert hij via het werk de 2 continenten met elkaar te verbinden.
Via de factor licht. De tentoonstelling noemt dan ook Light. Een bijzondere tentoonstelling, een bijzonder man
intellectueel, Amerikaan, Belg en goede vriend. Laten we samen een kijken naar het werk en straks hebben we ook nog een gesprek. Ano 70 80 was jan Beekman volop in het constructivisme. Dit betekende dat hij zijn landschappen
schilderden in die stijl.
De warme kleur een bijzondere kleur is altijd gebleven, maar doorheen de jaren heeft hij zich losgekoppeld van dat
constructivisme en belandden we ons in zijn nieuw verrassend en schitterend werk.
Hier hebben het 2 werken uit de nieuwe reeks die Jan Beekman heeft gemaakt welke tracht 2 continenten met elkaar te verbinden Amerika en Europa en meer bepaald Vlaanderen, via de factor licht. Maar het zijn ook werken die filosofische vragen oproepen...
wat toen we op aarde, van waar komen we, zo veel vragen waar wij als kijker trachten een antwoord op te geven.
Jan, vandaag wordt de Beekman Foundation geopend met een pracht van een tentoonstelling die de twee continenten gaat verbinden met als determinerende factor het licht.
Wat me is opgevallen als ik binnen kwam, is dat het huidig werk zo verschillend is van het werk van jaren geleden.
De voorgaande werken die je hier ziet zijn ontstaan uit de westhoek. Deze plaats is de aanleiding tot deze werken uit 1975. Komende uit het Vlaams Constructivisme met als bijdrage het licht, iets wat voordien niet aanwezig was in het constructivisme. Het was een totaal andere opvatting, een totaal ander concept. Waardoor ik niet beschouwd werd als Constructivist.
Maar toch heb je je daar helemaal van los gewerkt. Wat is de reden, de evolutie?
De evolutie van hier naar Amerika is de ontdekking van het landschap in Amerika. Die totaal meer organisch is
Agressiever in een zekere zin.
Waar ik woon in Connecticut is er zeker een geweldige explosie geweest 1000 en 1000 jaren geleden, men ziet dat.
Rotsen liggen overal in het landschap, men vraagt zich af hoe komen die hier?
Uw Internationale carrière is die begonnen met de opdracht het schilderen van het portret van Nelson Mandela?
Ik herinner mij het evenement.
Ik weet dat de New York Times er over heeft geschreven en andere gezaghebbende kranten.
Dat moet toch iets met een mens doen?
Als men op dat forum mag een werk maken en dat in de Verenigde Naties hangt.
Ik ken geen enkele Belg die dat voorrecht heeft gehad, hoe ervaar je dat?
Wel, het is nooit een opdracht geweest. Het werk is ontstaan de dag dat men verklaarde dat Nelson Mandela zou bevrijd worden. We leefden toen in Chicago. Wij maken met onze vrienden, blanken en
zwarten, een afspraak om samen te komen. Chicago tijd, 4 uur 50 in de morgend in de morgen
Your excellencies, ladies and gentlemen and friends. This is a great moment for me as an artist
But it's not about me, it's about Nelson Mandela. He suffort and fought about things I belief.
I made this painting as an expression of hope, hope for Africa and hope for the world.
Thank you for being here to share this event with me.